Koncepce

Často kladené otázky
Podívejte se na odpovědi Ondřeje Šteffla na nejčastější otázky týkající se ScioŠkol – zde.

Naše koncepce

Kromě moderních principů a pohledů do budoucna, zájmu o rozvoj dětí, který je vlastní všem ScioŠkolám, má ta brněnská i jednu výhodu, na kterou jsme pyšní. Máme pro sebe budovu původní měšťanské školy z počátku minulého století, která právě prochází stavební rekonstrukcí. Těšíme se tak na zmodernizované vnitřní prostory, kus školní zahrady i jídelnu. Využívat budeme i bohaté sportovní zázemí v těsném okolí.

 

Metody výchovné a vzdělávací práce

Jsme škola otevřená různým podnětům. Nedržíme se dogmaticky jedné určité pedagogické doktríny. Díky dlouhodobému působení Scio v oblasti vzdělávání spojeným se sledováním vzdělávacích trendů, odborných analýz a studií jsme přesvědčeni, že není jen jedna konkrétní metoda či pedagogická škola, která by byla vhodná absolutně. Svou práci stavíme na individuálním přístupu k dítěti, a proto k různým dětem a k různým cílům volíme různé metody, u kterých vždy vyhodnocujeme jejich vhodnost, potenciální efektivitu a proveditelnost.

Z teorií a metod, které jsou pro nás inspirativní a ze kterých při plánování vzdělávání vycházíme častěji, lze uvést např.:

  • Konstruktivismus (Tonucci)
  • Provázející výchova (Pelikán)
  • Respektující výchova (Nováčková, Gordon, Goleman)
  • Metody osobnostní a sociálních výchovy (Valenta)
  • Kooperativní učení (Kasíková)
  • Čtením, psaním ke kritickému myšlení
  • Globální výchova (Pike, Selby)

 

Výchovné a vzdělávací strategie – 4 základní teze

 

Všechny děti mají přirozenou schopnost a potřebu se učit, připravovat se na budoucí život

  • Budeme pro děti vytvářet stimulující prostředí a nabízet jim důstojné výzvy.
  • Chceme, aby učení dávalo dětem smysl.
  • Chybu pokládáme za nezbytný zdroj poznání a popud k dalšímu hledání.
  • Víme, že otázky jsou často důležitější než odpovědi.
  • Snažíme se, aby děti poznávaly do hloubky a nezůstávaly na povrchu jevů a věcí.
  • Podporujeme tvořivost.
  • Podporujeme vnitřní motivaci.
  • Chceme si dopřát radost z objevování.

 

Každé dítě je jedinečné

  • Každý si přináší do školy své předporozumění, my na něm stavíme, nepopíráme ho.
  • Nabízíme dětem výzvy a překážky v zóně jejich nejbližšího rozvoje.
  • Každé dítě potřebuje svobodu, ale zároveň podporu, laskavost a citlivé vedení.
  • Nikdo nemůže vědět všechno, ale každý má právo ukázat, co umí, a může se naučit.
  • Víme, že každý potřebuje na učení svůj čas a my mu ho dáme.
  • Každý by však měl ve všech oblastech dosáhnout úrovně, která ho nebude omezovat v jeho životě.

 

Děti se učí pořád, nejen ve škole a nejen, když si to uvědomují – svět vzdělává

  • Škola není uzavřený organismus – jsme otevřeni podnětům zvenku, pozveme svět do školy, pustíme školu do světa.
  • Škola přestává být místo – „zde a v daném čase“, a stále více je to soubor aktivit, které děti mohou konat kdykoliv a kdekoliv.
  • Rodiče participují na životě školy.
  • Budova je otevřena i mimo čas vyučování.
  • Chceme, aby vliv školy v životě dítěte školu přesahoval.

 

Učení probíhá dobře jen v prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně

  • Budujeme dobré vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými i dospělými navzájem.
  • Důvěřujeme si navzájem.
  • Navzájem se respektujeme.
  • Společně stanovujeme a dodržujeme pravidla.
  • Máme jasně vymezené hranice.
  • Přijímáme zodpovědnost za sebe i své okolí.
  • Podstupujeme přiměřená rizika.

Aktuality

Technologie ve vzdělávání

Zde je prezentace z besedy s Mgr. Pavlínou Mazáčovou Ph.D., která k nám zavítala koncem března

pracuje jako odborná asistentka v Kabinetu informačních studií a knihovnictví na Masaryko..

Blog

VÁNOČNÍ KOUZLO BUCKINGHEMSKÉHO PALÁCE                                                        Lucie Vyskočilová..

Kontakt

Jak se k nám dostanete
Sokolova 145/4 619 00 Brno
Mapa
Vstup do Edookitu edookit