Koncepce

Často kladené otázky
Speciálně pro Vás jsme vytvořili brožuru, ve které odpovídáme na často kladené otázky týkající se ScioŠkol.

 

Naše koncepce

Kromě moderních principů a pohledů do budoucna, zájmu o rozvoj dětí, který je vlastní všem ScioŠkolám, má ta brněnská i jednu výhodu, na kterou jsme pyšní. Máme pro sebe budovu původní měšťanské školy z počátku minulého století, která právě prochází stavební rekonstrukcí. Těšíme se tak na zmodernizované vnitřní prostory, kus školní zahrady i jídelnu. Využívat budeme i bohaté sportovní zázemí v těsném okolí.

 

Metody výchovné a vzdělávací práce

Jsme škola otevřená různým podnětům. Nedržíme se dogmaticky jedné určité pedagogické doktríny. Díky dlouhodobému působení Scio v oblasti vzdělávání spojeným se sledováním vzdělávacích trendů, odborných analýz a studií jsme přesvědčeni, že není jen jedna konkrétní metoda či pedagogická škola, která by byla vhodná absolutně. Svou práci stavíme na individuálním přístupu k dítěti, a proto k různým dětem a k různým cílům volíme různé metody, u kterých vždy vyhodnocujeme jejich vhodnost, potenciální efektivitu a proveditelnost.

Z teorií a metod, které jsou pro nás inspirativní a ze kterých při plánování vzdělávání vycházíme častěji, lze uvést např.:

  • Konstruktivismus (Tonucci)
  • Provázející výchova (Pelikán)
  • Respektující výchova (Nováčková, Gordon, Goleman)
  • Metody osobnostní a sociálních výchovy (Valenta)
  • Kooperativní učení (Kasíková)
  • Čtením, psaním ke kritickému myšlení
  • Globální výchova (Pike, Selby)

 

Výchovné a vzdělávací strategie – 4 základní teze

 

Všechny děti mají přirozenou schopnost a potřebu se učit, připravovat se na budoucí život

  • Budeme pro děti vytvářet stimulující prostředí a nabízet jim důstojné výzvy.
  • Chceme, aby učení dávalo dětem smysl.
  • Chybu pokládáme za nezbytný zdroj poznání a popud k dalšímu hledání.
  • Víme, že otázky jsou často důležitější než odpovědi.
  • Snažíme se, aby děti poznávaly do hloubky a nezůstávaly na povrchu jevů a věcí.
  • Podporujeme tvořivost.
  • Podporujeme vnitřní motivaci.
  • Chceme si dopřát radost z objevování.

 

Každé dítě je jedinečné

  • Každý si přináší do školy své předporozumění, my na něm stavíme, nepopíráme ho.
  • Nabízíme dětem výzvy a překážky v zóně jejich nejbližšího rozvoje.
  • Každé dítě potřebuje svobodu, ale zároveň podporu, laskavost a citlivé vedení.
  • Nikdo nemůže vědět všechno, ale každý má právo ukázat, co umí, a může se naučit.
  • Víme, že každý potřebuje na učení svůj čas a my mu ho dáme.
  • Každý by však měl ve všech oblastech dosáhnout úrovně, která ho nebude omezovat v jeho životě.

 

Děti se učí pořád, nejen ve škole a nejen, když si to uvědomují – svět vzdělává

  • Škola není uzavřený organismus – jsme otevřeni podnětům zvenku, pozveme svět do školy, pustíme školu do světa.
  • Škola přestává být místo – „zde a v daném čase“, a stále více je to soubor aktivit, které děti mohou konat kdykoliv a kdekoliv.
  • Rodiče participují na životě školy.
  • Budova je otevřena i mimo čas vyučování.
  • Chceme, aby vliv školy v životě dítěte školu přesahoval.

 

Učení probíhá dobře jen v prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně

  • Budujeme dobré vztahy mezi dětmi, mezi dětmi a dospělými i dospělými navzájem.
  • Důvěřujeme si navzájem.
  • Navzájem se respektujeme.
  • Společně stanovujeme a dodržujeme pravidla.
  • Máme jasně vymezené hranice.
  • Přijímáme zodpovědnost za sebe i své okolí.
  • Podstupujeme přiměřená rizika.

Peter Živý ve ScioŠkole Brno

Vážení přátelé školy,

Srdečně vás zveme na setkání s inspirativním mužem, Peterem Živým.

Ten o sobě píše:
“Už 15 rokov sa venujem štúdiu alternatívnych foriem pedagogiky…

Blog

Dear parents, This week’s weather was very pleasant and we spent as much time as possible outside. The garden was full of children during big breaks, the club, and sometimes even lessons. The yellow and blue class took it a step further and..

Kontakt

Jak se k nám dostanete:
Sokolova 4